Real Roots Cafe CD Review

Below is the archived review of “Two of Everything” from Real Roots Cafe on November 19th, 2010. You can also download the PDF version here.

Jack Marks uit Toronto is een betrekkelijke nieuwkomer aan het Canadese singer-songwriter front en dendert met deze prachtige eersteling ‘Two of everything’ mijn persoonlijke favorietenlijst binnen. De man heeft zo’n heerlijke gruizige stem (denk aan Sam Baker) en schrijft werkelijk schitterende verhalende liedjes. Er staan er twaalf op deze debuut-CD met een speelduur van bijna 50 minuten. De begeleiding is in handen van producer David Baxter (Toronto, houdt deze man in de gaten, hij is al sinds 1975 bezig en is ook verantwoordelijk voor de prachtige recente derde CD van Ottawa’s Lynne Hanson) en zijn makkers.

David speelt gitaar, mandoline en lap steel en draagt vocalen bij, Jason Sniderman horen we op piano (een belangrijke factor op deze CD) en Brian Kobayakawa is de bassist op tien nummers (Bazil Donovan doet de overige nummers). Er is hulp van vijf vocalisten (slechts één man zit hierbij), we horen in het schitterende epos ‘Before the flood’ een mooie accordeon. En Jack zelf speelt gitaar en banjo. Zoals gezegd zijn de teksten de moeite waard, Jack schrijft over personen en gebeurtenissen. Hilarisch is het verhaal van ‘Greasy Maggie’, een meisje dat al sinds ‘haar derde’ met auto’s en motoren in de weer is. Ook het aangrijpende verhaal van ‘Charlotte Anne’ mag er zijn: in sommige levens zit er weinig mee. En natuurlijk ‘Before the flood’, het verhaal van de boer die blijft vertrouwen op zijn Lord, die wel zal waarschuwen als er een overstroming dreigt. Maar dat gebeurt uiteraard niet met desastreuze gevolgen. En ook in de afsluiter, een ruim 6 minuten durende wals met de titel ‘Knock at your door’ is kommer en kwel troef, in dit geval voor de ‘Sisters of mercy’, die veel meisjes in nood opvangen, maar nooit precies weten wat er met hun protégé’s gebeurt als ze vertrekken. Maar niet getreurd, zegt Jack, er komt er wel weer één op de deur kloppen. Goed, het beeld is duidelijk, met ‘Two of everything’ geeft Jack Marks een schitterend visitekaartje af.

Een must voor de liefhebbers van de ‘echte singer-songwriter’, want Jack kan er wat van. De opvolger is inmiddels verschenen (‘Lost wages’, het is ook de naam van zijn – zevenkoppige – band) en ik ben benieuwd of Jack zijn niveau weet te handhaven. Daarover wellicht meer in de toekomst.